donderdag 3 juni 2004

Negenennegentig (II)

Mashallah. De afgelopen tijd heb ik geprobeerd mij het programma Powerpoint eigen te maken. Zoals je wellicht weet is dat een programma waarmee bedrijfspresentaties, lezingen en dergelijken kunnen worden gellustreerd: middels een beamer worden dan de “electronische dia’s”, gemaakt middels Powerpoint, geprojecteerd op een doek of een witte muur. Overigens kan zo’n Powerpoint-presentatie natuurlijk ook gewoon thuis, of op kantoor, op een beeldscherm bekeken worden. Mijn “oefening” met Powerpoint heeft uiteindelijk geresulteerd in een presentatie van zo’n 37 Mb (!) waarin de 99 Schone Namen van Allah, soebhana wa ta’ala, voorbijkomen. De calligrafieen, of eigenlijk schilderijen, zijn gemaakt door Mevlana Jalauddin Rumi en komen van www.arthafez.com.

De omschrijvingen van die 99 namen heb ik uit het bekende boekje “De 99 Schone Namen van Allah” van Zahurul Hassan Sharib, maar dan zonder die stukjes over het “gebruik” van die namen. De 99 Namen worden voorafgegaan door een calligrafie van soera Al-Fatihah waarop snel wordt ingezoomd waarna deze soera ook te horen is. Vervolgens volgt een titel-dia met de bronvermeldingen, een dia met een calligrafie van de naam ‘Allah’ (terwijl soera Al-Ikhlaas te horen is).

Na een dia met een calligrafie van een hadith over de 99 Namen, begint dan het overzicht van die 99 Namen. Per naam eerst één of meerdere ‘vertalingen’, daarna een uitleg. Het geheel is zo vormgegeven met zoom-ins en -outs en de gebruikte schilderijen van Arthafez.com zijn zo mashallah mooi en inspirerend, dat mijn kinderen constant die Namen willen bekijken. Blijkt dat deze Powerpoint-presentatie een prima middel is om mijn kinderen deze 99 namen van Allah te leren. De flitsende beeldwisselingen en de mooie kleuren van de schilderijen houden hun aandacht er prima bij.

Natuurlijk is de uitleg van Sharib voor kinderen meestal te hoog gegrepen. Daarom tracht ik per naam ter plekke een uitleg in kindertaal te geven. Mashallah, moet je die gezichtjes zien gloeien als zij de schilderijen bekijken en de uitleg horen… Mocht je geïnteresseerd zijn in het bekijken van de presentatie, neem dan contact op met ondergetekende middels een mailformulier (zie linksboven op deze pagina). Tenslotte toon ik je Al-’Ali, één van de 99 Schone Namen van Allah, geschilderd door Mevlana Jalauddin Rumi:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.