woensdag 10 november 2004

Kristallnacht (I)

Afgelopen avond/nacht: Leilat-al-Qadr, de Waardevolle Nacht. Tot laat in de avond of tot ‘s ochtends vroeg doen we dan veel extra vrijwillige gebeden en reciteren we uit de koran. Bij het naar bed brengen van mijn kinderen, leg ik ze uit over deze Waardevolle Nacht. Uiteraard kan ik niet uren lang met hen bidden en reciteren, maar ik heb bij hen deze Waardevolle Nacht vorm gegeven door extra veel soera’s te reciteren: ik begin met een korte uitleg over de eerste openbaring van Allah, via Djibriel aan Mohammed (vrede zij met hem) en reciteer vervolgens soera Al-Qadr, dan de eerste twee soera’s van de Juz Amma – An-Naba’ en An-Naazi’aat – en vervolgens de Fatihah, die dan luidkeels wordt meegereciteerd door de kids.

Voor de nachtzoen leg ik Ahmed nogmaals uit, dat de Waardevolle Nacht belangrijker is dan duizend maanden en dat er in opdracht van Allah dan engelen naar beneden komen met maar één mededeling: “In alles vrede” en dat duurt dan tot de volgende ochtend. “Waaauw! Misschien zie ik vannacht wel een engel, of een paar engelen” zegt het ventje. Mashallah. Ik kan op dat moment nog niet bevroeden dat er vanavond, 9/11, een paar neo-nazi’s zijn die, als ware het een Kristallnacht, een uur of wat later hun woede zullen uiten op een islamitische basisschool die vervolgens helemaal in de as wordt gelegd. De boodschap die wordt achtergelaten is helemaal van de zotte: R.I.P. Theo “Rust in vrede Theo” met als toevoeging het White Power ‘logo’.

UPDATE 2 JANUARI 2013: Bovenstaande weblogbijdrage heb ik verwerkt in een radiocolumn (uitgesproken op Radio 5 in het programma "Het Andere Geluid" van de Nederlandse Islamitische Omroep, d.d. 9 oktober 2007) www.youtube.com/watch?v=eL018bCsT0E

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.