maandag 27 december 2004

Terugblik

Zo bij het naderen van het oud-en-nieuw (van de Gregoriaanse kalender dan wel) blik ik nogmaals terug.

Bij het schrijven van mijn ‘eerste echte weblogbijdrage‘ heb ik eind januari 2004 niet durven bevroeden dat ik gemiddeld enkele tientallen hits per dag zou gaan krijgen; dat zijn dan niet allemaal unieke bezoekers. Mashallah, er staat nu al veel leesvoer op mijn weblog en, mashallah, gelukkig zijn er vele bezoekers die blijkbaar hun tijd nemen om dit voer tot zich te nemen.

Mashallah, hoogtijdagen van tussen de honderd en tweehonderd hits heb ik gehad op en na two-eleven (moord op Theo van Gogh) en de diverse spin offs daarvan, zoals aanslagen op scholen, kerken en moskeeën. Wrang is het wel dat ik dan juist meer bezoekers trek; aan de andere kant ben ik blij dat ik dan juist op de momenten dat het nodig is, mensen van informatie over islam kan voorzien.

In principe preek ik voor eigen parochie, maar als niet-moslims de tijd nemen voor mijn weblog, ben ik daar ook zeker blij mee. Door mijn dicht-bij-huis benadering is incha Allah de drempel laag is en hoop ik op een vaste groep bezoekers. Met nieuwe en vaste bezoekers deel ik graag facetten van “Islam in mijn dagelijks leven” fi sabilillah, waarmee ik incha Allah tegenwicht kan bieden aan alle shxt die door moslims en niet-moslims over islam op het internet wordt uitgestort (want dat is nogal wat…). Dit alles zonder in verontschuldigingen te vervallen, ik ben immers niet verantwoordelijk voor wat een ander publiceert of aanricht. Mijn benadering van islam zal ik incha Allah ook nooit bestempelen als “liberaal” of “gematigd” of “puur” of “juist” of, nou ja, ga zo maar door. Nee, het is MIJN benadering. Zoals er zoveel benaderingen van islam zijn, als er moslims zijn. Voor mij geen door terreur of hersenspoeling verkregen eenheidsworst maar eenheid in verscheidenheid. Elke moslim, elk mèns is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Of, zoals een familielid van mij het enigszins cryptisch in een email heeft geformuleerd: “Zoveel hoofden, zoveel moslims” (zie mijn log Ontroerd).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.