vrijdag 18 maart 2005

Fluitconcert

"Fabi ayyi aalaa-i rabbikoema toekazzibaan"

Welke van de gunsten van uw Heer wilt gij dan ontkennen?
(Soera 55 Ar-Rahmaan, aya’s 13, 16, 18, etc)



De afgelopen dagen heb ik weer regelmatig geluisterd naar soera Ar-Rahmaan. Zo’n aya als hierboven vermeld, nestelt zich dan echt in mijn hoofd. Vanochtend vroeg bij het joggen betrap ik mij erop dat ik al rennende deze aya voortdurend aan het herhalen ben, terwijl ik luister naar het fluitconcert van diverse vogels (yes, spring is in the air!). Echt waar, dat luisteren naar die vogels is echt inspirerend! Aan de schepping kun je werkelijk zien dat Allah er is, maar je kunt het ook horen! Er zijn mensen die die inspiratie, gegeven door het gefluit van vogels, proberen te ‘vangen’ in bijvoorbeeld een compositie. Olivier Messiaen is daar een goed voorbeeld van.

Op mijn netvlies staat het beeld van een oude Messiaen die vergezeld van zijn vrouw en een oude bandrecorder door het bos loopt en het gefluit probeert te vangen om het vervolgens vorm te geven in een compositie. Maar ja, wat blijft daar van over als het gefluit wordt gedaan door bijvoorbeeld een ondes martenot (Messiaen’s Turangalîla-Symfonie)? Niet veel, naar mijn smaak. Nee, geef mij maar het echte werk. Geen electronische imitaties, zoals door de ondes martenot, of zelfs akoestische imitaties, zoals door violen e.d. Laat mij maar lekker de dag beginnen met het ochtendgebed om vervolgens buiten te luisteren naar het gefluit en gezang van de vogels. Mocht het die dag dan even tegenzitten dan hoef ik alleen maar aan die vogels te denken en het is weer goed. Mash’Allah!

klik op deze link om naar een fragment van
de Turangalîla-Symfonie te luisteren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.