zondag 27 maart 2005

"Remember", een PowerPoint presentatie

Via via heb ik per e-mail ontvangen een Powerpoint-presentatie uit Maleisië: een ‘diaserie’ voor op de computer met animatie en schuivende tekstblokken met de titel "Remember". Deze titel kan ik het beste vertalen met "Memento Mori" – "Gedenk te sterven" – zeker na het zien van de volledige ‘diaserie’, inclusief de confronterende laatste dia.

"QUESTIONS. What time did you wake up this morning? Did you wake up in Allah’s terms or in your own terms? Did you start your day with the morning prayer on time and in the way shown by the Prophet (sas)? (…) Allah lit the sky for you, He filled it with colors and beautiful songs of birds, to see if you could still remember Him. But you did not notice it.(…)"

Twee stukken tekst uit "Remember" die mij direct aanspreken, vooral sinds ik (bijna :-) elke ochtend vroeg al joggend naar vogelgezang luister en van tevoren ook op tijd, in ieder geval voor het moment van shoeroeq, mijn ochtendgebed doe. Daarnaast bevat "Remember" andere issues die de afgelopen tijd mijn geloofsbeleving hebben bepaald en versterkt. Zo vertaalt Ndoya, een paar weken geleden, een deel van de ochtendpreek van oestaz Mouhamadoul Amine Donde (de ‘huis-imam’ van het Senegalese radiostation RFM) waarin deze zegt dat je in je smeekbedes na het gebed zeker moet bidden voor alle gelovigen en niet alleen voor je eigen welzijn en die van je familie, "anders worden je smeekbedes niet verhoord". Laat ik nu juist in de tijd vóór deze radio-uitzending mijn smeekbedes veronachtzaamd hebben. Normaliter zeg ik na het gebed twee smeekbedes in het Arabisch: één waarin ik om zegeningen vraag voor alle profeten en één waarin ik om vergiffenis vraag voor alle gelovigen. Om de één of andere vage reden heb ik deze twee smeekbedes laten vervallen. Zonder geldig excuus, natuurlijk. Alhamdulillah, dankzij Donde en de vertaling van diens woorden door Ndoya, vergeet ik deze smeekbedes incha Allah nooit meer te verrichten.

Zo heb ik eens van mijn schoonvader El Hadji Maguette Birama Sarr geleerd dat het eerste wat je moet zeggen als je ‘s ochtends wakker wordt is "Alhamdulillah!". Oók wanneer je doodop bent van moeheid moet je zeggen "Alhamdulillah!", op welk moment van de dag je je ook moe voelt. "Wees Allah soebhana wa ta’ala dankbaar dat je je moe kàn voelen!" De laatste tijd heeft Ndoya mij veel aan deze woorden van mame Birama moeten herinneren. Als deze issues, die nu zo’n belangrijke rol in mijn leven spelen, dan worden samengebald, geconcentreerd zeg maar, in zo’n Powerpoint-presentatie, dan grijpt zo’n presentatie mij meteen naar de stròt (jaha, alweer: zie mijn log Allah weet wat elke vrouw baart…). Mash’Allah, mash’Allah, ma-sha-Allah! Echt, ik sta er van versteld wat deze presentatie met mijn imaan, mijn geloof, doet: "Remember" is een instant-geloofsversterker, effectiever dan welke donderpreek dan ook! De gebruikte plaatjes lijken op het eerste gezicht niet te passen (ze zijn, behoudens de laatste confronterende foto, afkomstig uit de Microsoft Clip Gallery). Maar daar is over nagedacht: zo lijkt het echt gemaakt door een amateur die de boodschap belangrijker vindt en niet door een professional die een gelikte presentatie in elkaar heeft gedraaid.

Nieuwsgierig geworden? Klik dan op deze link van mijn MSN Group ‘Abdulwadud.nl’ om deze Powerpoint presentatie te bekijken:

nl.msnusers.com/Abdulwadud-nl/Documenten/Powerpoint%20presentaties%2FRemember.pps
helaas is "Remember" online niet meer beschikbaar

Helaas kan in deze online versie niet de linker muisknop worden gebruikt om de presentatie te bekijken. Klik daarom voor elk volgende plaatje éénmaal op het pijltje onderaan de scrollbar rechts van het beeld, maar pas alleen wanneer de animatie van het plaatje wat je bekijkt is afgelopen. Op die manier zie de complete versie van "Remember". Overigens gebruik ik deze MSN group alleen als online opslagplaats voor bestanden ten bate van mijn weblog. Het zal geen actieve group worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.