woensdag 4 mei 2005

Yande en Yaawmiddien (III)

Morgen is het bevrijdingsdag èn hemelvaartsdag. De vierde mei is voor mij een speciale dag met een persoonlijke betekenis. Moederdag èn de verjaardag van mijn huwelijk met Ndoya liggen nog in het verschiet, incha Allah beiden op dezelfde dag, 8 mei a.s. Al met al een enerverende periode dus.
Dit alles is voor mij de reden om vandaag, de dag van de Dodenherdenking, de dag van die twee minuten stilte om acht uur ‘s avonds, die ene dag in het jaar dat het Wilhelmus mijn hart ècht raakt, eens de zoekterm death in te tikken op de koran-zoekmachine van Islamicity.com.

Mash’Allah! Blijkt één van de eerste zoekresultaten een mogelijk antwoord te bevatten op een vraag waar Yande al een hele tijd mee worstelt: "Wat nu als iemand hele slechte dingen heeft gedaan en hij gaat dood en hij komt in de hel. Wanneer de Dag des Oordeels komt weten we natuurlijk niet. Maar als die Dag er dan is, dan krijgt hij dus opnieuw straf. Dat vind ik niet eerlijk, hoor."

Ja, er gaat wat om in het hoofd van een kind… Vandaag dan eindelijk door die zoekopdracht een mogelijk antwoord gevonden. Ik besef dat een vertaling niet alle betekenislagen van een aya kan weergeven, maar bij het zien van het bewuste zoekresultaat, soera 3 aya 185, maakt mijn hart een vreugdesprongetje: 

Every soul shall have a taste of death: and only on the Day of Judgment shall you be paid for your full recompense. Only he who is saved far from the Fire and admitted to the Garden will have succeeded: for the life of this world is but goods and chattels of deception (3:185).

Ik wil mijn ontdekking direct delen met Yande, ware het niet dat zij nog tot in het komend weekend bij mijn ouders logeert. Nog even geduld oefenen, Abdul...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.