zondag 16 juli 2006

Mijmermeditatie

Hèt moment om tot zichzelf te komen is voor Kiné het begin van de avond. Moe van het vele spelen kruipt ze dan op Ndoya’s schoot, vragen en ideeën komen dan vanzelf naar boven.

"Vraag dat maar aan papa, meisje," hoor ik Ndoya zeggen.

"Waar ging dat over, lieffie?" vraag ik Ndoya later.

"Of Allah de mensen maakt, vroeg Kiné. Naar de bekende weg. Ja, zei ik. Hoe dan, vroeg ze. Vraag dat maar aan papa, zei ik." Met een grote grijns wenst Ndoya mij succes.

Met verve kwijt ik mij van mijn vaderlijke taak en geef op z’n Onze-Oemma’s een uitleg van soera Al-Moe’minoen, aya’s 12 tot en met 14. Een uitleg dus in een incha Allah voor Kiné begrijpelijke taal.

[Klik HIER voor de betreffende aya's in het Arabisch
en een uitleg in diverse talen, inclusief audio]

Even later gaat Kiné weer te rade bij Ndoya.

"Als ik later moeder word, krijg ik ook kinderen, hè mama?"

"Incha Allah, meisje. Hoeveel kinderen wil je dan? Twee, drie, vijf?"

"Een tweeling! Kan dat ook?"

"Alles kan, als Allah het maar wil."

"Leuk! Lief van Allah! Dan wil ik een tweeling. Met heel mooi haar!"

Kiné′s ogen fonkelen van vreugde over dit vooruitzicht. Mash’Allah. Gezeten op de schoot van haar moeder is het prima mijmeren en mediteren. De Moederschoot is immers de doorgeefluik van Allah’s Genade: rahim betekent ‘baarmoeder’ en Ar-Rahiem ‘de Genadevolle’, één van de Negenennegentig Schone Namen van Allah, soebhana wa ta’ala.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.