woensdag 4 oktober 2006

Acht rakaats tarawih

Januari 1997. Hartje winter. Mijn eerste ramadan als moslim zijnde. Ik ben dan nog alleenstaand, woon op een kamertje in studentenwijk Uilenstede en ga voor de iftaar naar een buurthuis in Amstelveen. Daar wordt gezamenlijk gegeten, gedronken en gebeden. Elk tarawih gebed bestaat uit slechts acht rakaat, gedurende de ramadan wordt de gehele koran van a tot z van alief tot ya ‘verdeeld’ over deze tarawihgebeden. Dat betekent: veel staan, opperste concentratie, opperste méditatie. Geen fysieke uitdaging maar een gééstelijke. Rakaat van tien minuten of langer zijn geen uitzondering. Zo wordt op een avond (ja, daar heb je ‘m weer :-) soera Ar-Rahmaan in één rakaat voorgedragen.

Mash’Allah! Met weemoed denk ik daar aan terug wanneer tijdens de tarawih van vanavond deze soera even voorbij komt. In de moskee van mijn huidige woonplaats bestaat een tarawihgebed uit twintig rakaat, verdeeld over vijf blokken van elk vier rakaat. Naast de fatihah worden alleen korte soera’s of fragmenten van soera’s gebruikt; dus de bewegingen die bij het gebed horen, volgen elkaar in rap tempo op. Tot mijn verrassing worden in ‘blok twee’ kleine stukjes soera Ar-Rahmaan uitgesproken, twee aya per rakaat, met telkens als laatste aya "Fabi ayyi aalaa-i rabbikoema toekazzibaan" en hup! weer de handen op de knieën. Da’s andere koek kan ik je zeggen!

UPDATE d.d. 5 oktober 2006: 'Tarawih' blijkt 'uitrusten' te betekenen :-)

Er zijn meerdere wegen die naar Mekka* leiden, de ene weg is niet beter of zuiverder dan de andere. Het is maar welke weg je gewend bent. Tijdens de ramadan heb ik nu vooral echt de behoefte aan luisteren naar veel live koranrecitatie in de moskee (als het even kan in die langzame gedreven tadjwied-stijl :-) . Van een moskeemedewerker heb ik begrepen dat men op 26 ramadan (dus de dag voor Leilat-oel-Qadr) de gehele dag in de moskee terecht kan voor gebed en koran(recitatie). Incha Allah zullen er ook broeders zijn die ten overstaan van hun medegelovigen fi sabilillah soera’s voordragen.

* klik op deze link voor beelden van salat tarawih in Mekka (ramadan 2006), een video van mash’Allah één uur vijftig minuten en achtentwintig seconden (de gebruikte teksten zijn in het Engels ondertiteld)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.