vrijdag 20 oktober 2006

Als de gesmeerde bliksem

"Papa! We gaan bijna naar de herfstwandeling, hè?"

Al dagen is Kiné er helemaal vol van, als een hogedrukpan die op het punt staat te ontploffen. Vanochtend gaan we dan eindelijk. Met Kiné achterop zet ik de vaart er in, na één pedaalslag zijn we al in het bos (já hoor :-). Samen met de andere kleuters van de school en hun gevolg van (groot)ouders en verzorgers lopen we een uitgezette route. Kartonnen spinnen wijzen de weg langs diverse doe-opdrachten. Zo maakt Kiné een reuzeweb, een spin van klei en speurt ze naar die ene paddestoel-rood-met-witte-stippen. Naast de gebruikelijke versnaperingen krijgen de kleuters ook extra snoepgoed, dit in verband met het incha Allah komende suikerfeest van maandag a.s. Deze snoep-uitdeel-actie is een initiatief van Ercan Demircan, een medewerker van de plaatselijke moskee. Ik ken hem ook als vader van een jongetje die op dezelfde school zit als mijn kinderen. Maar goed, terug naar de herfstwandeling:

Komt er ineens een bliksemschicht voorbij, één van de kleuters. Ik ken hem als een hele snelle jongen. Zijn vader zit hem voortdurend achterna, voor hij het weet verliest hij hem uit het oog :-)

"Waarom noem je hem dan ook Buraaq?" vraag ik lachend aan de vader. "Dat krijg je er nou van."

Buraaq is het dier waarmee onze profeet Mohammed (vrede zij met hem) van Mekka naar Jeruzalem heeft gereisd, met één pas kan het al achter de horizon verdwijnen. Het wordt wel eens een hemels paard genoemd, maar wordt ook wel omschreven als "groter dan een ezel, kleiner dan een muilezel".

Een moeder vangt het gesprek op. "Goh, is dat zo? Vertel eens…"

De vader van Buraaq is het Nederlands niet zo goed machtig en geeft het woord aan mij. "Vertel jij het maar, Abdul."

Dankbaar kwijt ik mij van mijn dawa-taak en leg nogmaals in andere bewoordingen uit hoe Mohammed (vrede zij met hem) van Mekka naar Jeruzalem reisde en over de hemelvaart die volgde (de korte versie uiteraard, dawa moet je niet overdrijven). Terwijl ik ook nog aan moslimouders flyers uitdeel van Onze Oemma, het leukste & leerzaamste blad voor kleine moslims, voel ik me helemaal in mijn element. Totdat Buraaq me bijna wéér omver loopt :-)

www.onzeoemma.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.