vrijdag 10 november 2006

Kruistocht in spijkerbroek (herinneringen aan Harry Kümel’s pré-productie, veertien jaar geleden)

Thea Beckman’s "Kruistocht in spijkerbroek", vroeger heb ik het menig maal in één ruk uitgelezen, soms twee maal achter elkaar (hyperfocus was mij toen al niet vreemd :-). Op het moment van plaatsing van deze log heb ik de trailer van de verfilming slechts twee keer bekeken. Leuk om te zien hoe het heden uit het boek naar het heden van 2006 is vertaald. Over taal gesproken, dat de originele versie van de film Engelstalig is, is effe wennen…

Zij die het boek (en de Nederlandse literatuur in het algemeen) slecht of niet kennen, staan wellicht op hun achterste benen bij een ‘film over de kruistochten’. Let wel, voor zover ik het mij kan herinneren komt de kinderschare in het boek nooit aan in het "Midden-Oosten" en is het eerder een verhaal over het misbruik van onschuldige kinderen en ene Dolf die er door een tijdmachine middenin beland. Ik neem aan dat onder de deskundige leiding van de regisseur Ben Sombogaart het niet anders is. Ben benieuwd!

"Ik zal me nooit wat aantrekken van die Thea Beckman, Wilco," aldus Harry Kümel. "Ik mag dan wel een gesprek met haar hebben gehad, maar met de ontwikkeling van het filmverhaal ga ik mijn eigen gang." Het is 1992. Lokatie: het kantoor bij de bioscoopzaal van de Nederlandse Film- en Televise Academie aan de Overtoom te Amsterdam. Het is vrijdagmiddag en in de pauze van de filmanalyse-les van die dag heb ik zoals gewoonlijk een gesprek met docent Harry Kümel (ik maak verslagen van de lessen en verspreid ze onder de studenten). Hij is bezig met het uittikken van de tijdslijnen van het filmverhaal van "Kruistocht in spijkerbroek".

Desgevraagd vertelt hij dat er al locatiescouts op pad zijn geweest in Europa, om zo de beste plekken op te zoeken voor diverse sleutelscènes om zo met name de overgangen van de ene tijd naar de andere zo fantastisch mogelijk in beeld te brengen. Kümel zou Kümel niet zijn als hij daarbij zou denken als een schilder. Hij is immers wars van ‘gemaksoplossingen’ als overshoulders, detailshots, shot/tegenshot, etcetera. Het liefst zet hij een scène neer als een schilderij (zijn film "Eline Vere" is daar een goed voorbeeld van).

Onze gesprekken zijn mij altijd bijgebleven. Dat "Kruistocht in spijkerbroek" nu ‘ineens’ is verfilmd door Ben Sombogaart heeft mij erg verbaasd. Het is was immers het ‘kindje’ van Kümel. Dat was het idee van velen trouwens; zie deze MovieMeter.nl forum thread gewijd aan de film Eline Vere. Hierin laat ‘Hugohei’ het volgende weten over Kümel’s manier van werken:

"(…) Harry’s eigenwijze keus van materiaal was naar mijn stellige overtuiging een foute. En morgen maakt hij misschien weer iets als Kruistocht in Spijkerbroek (…)" geplaatst op 24 sept 2002, 17:25 uur

Update 20.00 uur Desgevraagd laat ‘Quentin’ op deze MovieMeter.nl forum thread gewijd aan de film Kruistocht in spijkerbroek het volgende weten: "Kümel heeft 10 jaar lang de rechten gehad, maar geen film gemaakt. Daarna is het opgepakt door Sombogaart." geplaatst op 13 november 2006, 19:32 uur

Wat er van het aandeel van Kümel is overgebleven (dat ‘filmen met een penseel’)? Daar ben ik heel benieuwd naar. Tot nu toe ken ik alleen de trailer en er is in ieder geval één détail waar Kümel zich nu al druk over kan maken: de naam van de hoofdpersoon. In het boek heet de hoofdpersoon Dolf, maar refererend aan de Tweede Wereldoorlog laat Kümel mij in onze gesprekken op de Filmacademie weten, dat hij "geen behoefte heeft aan een Leider met de naam Dolf" :-)

update d.d. 25 november 2006
update d.d. 12 januari 2007

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.