zaterdag 20 januari 2007

Aya onder de loep [17:36]

Geïnspireerd door de storm van eergisteren ben ik gaan googelen met de zoektermen storm, tempest, quran en koran. Al gauw kom ik terecht bij soera 17 "Isra". Aya 69 noemt storm als van Allah afkomstig, maar gezien de specifieke context van deze aya zie ik, met mijn zeer beperkte kennis (ik ben noch een imam, noch een oestaz), geen behoorlijke manier om in een log deze aya met de actualiteit van windkracht 11 te verbinden :-)

www.islamicity.com/MOSQUE/ARABICSCRIPT/AYAT/17/17_69.htm

Ik lees de bewuste soera nog eens door en vind alhamdulillah een andere aya met een krachtige boodschap die velen 'niet lijken te kennen'; kijk maar naar de mensen die achter de eerste de beste ‘leraar’ aanlopen. Ik heb het hier over aya 36.

www.islamicity.com/MOSQUE/ARABICSCRIPT/AYAT/17/17_36.htm

Soera 17, aya 36

Wa laa taqfoe maa laisa laka bihi ilm,
inna-s-sam’a wa-l-basara wa-l-foe-aada
koelloe oe-laa-ika kaana ‘anhoe mas-oelaa

De betekenis benaderen is een moeilijke klus, het Arabisch is immers een rijke taal met veel lagen. Als doorsnee-moslim op zoek naar kennis, heb ik veel aan de diverse ‘vertalingen’. In het Nederlands wordt deze aya vaak uitgelegd als: "En volgt niet datgene waarvan gij geen kennis bezit. Voorwaar, het oor, oog en het hart – al deze zullen worden ondervraagd"

"Loop niet zomaar [de ideeën van] iemand achterna, je hebt je zintuigen en je ziel niet voor niets gekregen; deze zullen over jou ondervraagd worden [op de Laatste Dag]" is mijn persoonlijke invulling van dit vers. Stof tot nadenken!

UPDATE D.D. 2 JANUARI 2014
Luister via deze audioplayer naar soera 17, aya 36:

archive.org/details/Soera17_Aya36 [een Wat een vondst! bestand]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.