vrijdag 16 februari 2007

Voor de duvel niet

Bij-geloof hoort niet maar is van-alle-dag. Een geopende paraplu, onder een ladder lopen op vrijdag de dertiende met een zwarte kat in je armen… Nou ja, ik noem maar wat. Het heeft allemaal niets om het lijf, maar hier in Nederland zouden deze zaken volgens velen ongeluk brengen. Senegal heeft ook zo zijn superstities. Ik zou je een hele waslijst kunnen geven, maar laat ik me beperken tot een selectie.

SCHOEISEL OP Z’N KOP

Zou ongeluk brengen. Kijk niet vreemd op wanneer iemand bij de ingang van een gebedsruimte de berg schoenen van de gelovigen nakijkt, en ze indien nodig ‘goed’ legt.

NIET NAAR BUITEN VLAK VOOR ZONSONDERGANG

Ik heb vroeger geleerd dat er op een dag drie momenten zijn "waarop het sterk afgeraden tot verboden is om het islamitisch gebed te verrichten" (A. van Bommel, Kom tot het gebed, p. 25). Eén van die ‘momenten’ (kerahat-tijden) is voor en tijdens zonsondergang, omdat moslims "nooit de indruk willen wekken zon- of vuuraanbidders te zijn". Wellicht heeft men in Senegal een eigen invulling gegeven aan dit religieuze taboe, want in Senegal gaat men als het even kan helemaal niet naar buiten vlak vóór tijdens zonsondergang.

VUIST ONDER DE KIN



Het meest bij-zondere bij-geloof van Senegal (en van grote delen van West-Afrika) is het taboe te gaan zitten met de hand/vuist onder de kin (denk maar aan het beeld De Denker van Auguste Rodin). Is dit technisch gezien wel bidah (toevoeging aan het geloof)? Ik zie namelijk geen verband met islam; het bestaat naast het geloof en is er zeker niet aan toegevoegd, voor zover ik weet. Dat zoeken we op!

SUPERBIDAH

Trouwens, van één geval van superbidah heb ik kennis genomen toen ik net een paar maanden bekeerd was tot islam: tijdens een kindervakantiekamp van nota bene een Indonesische moslimgemeenschap uit Amsterdam. Eén van de volwassenen heeft toen tijdens een les verteld dat bij je rechterschouder een engel is die alle goed dingen die je doet, noteert (so far so good), maar links zou sjeytan zich bevinden (too far, not so good). Tegenwoordig weet ik beter, bij je linkerschouder zit een engel die je al je zònden noteert, maar hij is zeker de duvel niet. Alhamdulillah…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.