zaterdag 10 februari 2007

Wolof Alfabet (I)

Sommige dingen verzin je gewoon niet!
Bij een kijkje op het forum van Seneweb.com vind ik in deze thread 'Ecriture Wolof' forum.seneweb.com/forum/viewtopic.php?t=19840 het volgende:




In de eerste bijdrage van deze forum thread wordt gezegd dat ene Assane Faye, le président du Mouvement des Enseignants Africains de Langue, dit alfabet zou hebben gemaakt in 1960 met het Latijnse en Arabische alfabet als basis.

Echter, in een andere bijdrage in deze thread staat een citaat uit Wikipedia (niet echt de meest betrouwbare bron, maar goed :-). Daarin wordt gesteld dat het Wolof
"voor lange tijd werd geschreven in een Arabisch schrift [Ajami]. Dit schrift wordt nog gebruikt in religieuze teksten maar hedentendage wordt het Wolof in Latijns schrift geschreven (…)"
Wolof geschreven in het Ajami schrift wordt Wolofal genoemd. ‘Wolofal’ staat ook voor de gesproken taal Wolof an sich, Wolof van vreemde smetten vrij :-). Die taal van jaren her waar vele bekende spreekwoorden vandaan komen. Mijns inziens staat het Wolofal gelijk aan Wolof Njaay / Wolof yu xóót, het Hoog-Wolof zeg maar, waar altijd aan wordt gerefereerd wanneer er een spreekwoord uit de oude doos wordt gehaald: "Wolof Njaay ne na…" Zoals ze zeggen in het Hoog-Wolof...

Mijn eerste bron van kennis over het Wolof is mijn vrouw Ndoya. Mijn tweede bron is het woordenboek "Ay Baati Wolof, A Wolof Dictionary, Revised Edition, 1997" van Pamela Munro en Dieynaba Gaye (UCLA Occasional Papers in Linguistics, Number 19). In dit woordenboek met uitgebreide inleiding wordt met geen woord gerept over een typisch Wolof alfabet. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt!

fr.wikipedia.org/wiki/Ouolof_(langue)
en.wikipedia.org/wiki/Wolofal
de.wikipedia.org/wiki/Wolof_(Sprache)

UPDATE 11 FEBRUARI 2007
Na lezing van de diverse Wiki artikelen gaat mijn interesse direct uit naar die "talrijke gedichten en religieuze geschriften" die worden genoemd in het hierbovengenoemde Duitstalige Wiki artikel. Waar oh waar kan ik gedichten en geschriften die vinden? Laat ik eerst een zoektocht op het www beginnen met de zoekterm ‘wolofal’. Hieronder vind je daarvan de eerste resultaten. Latere bevindingen zullen incha Allah in nieuwe logs besproken worden.

web.africa.ufl.edu/WARA/Fallou Ngom Spring 2005 article.pdf
(Ajami info)


www.panafril10n.org/wikidoc/pmwiki.php/PanAfrLoc/ArabicScript
(Ajami info)


www.literacy.lancs.ac.uk/what/2006.htm
"Beneath the surface – Arabic-based scripts in West Africa" 23 May 2006

www.worldbank.org/afr/ik/wolof/ik11bis.doc
document geheel opgesteld in Wolofal (Latijns schrift)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.