zaterdag 3 maart 2007

Yaay Booy dem na – Hoe Kiné jr. haar mama troost

Yaay Booy (Kiné sr.)
M'n dochter Kiné (Kiné jr.) heeft twee kleuterjuffen. De één geeft les van maandag tot en met woensdag, de ander donderdag en vrijdag.

Gisterenochtend bij het naar school brengen van de kids, leg ik ook juf nummer twee uit over het overlijden van Kiné Niang, Kiné′s Senegalese oma.

"Heb je haar goed gekend?" vraagt de juf aan Kiné.

"Ja, van de video!" zegt ze monter [ze heeft haar twee keer in het echt gezien, maar dat kan ze zich niet meer herinneren - dat was in de kerstvakantie van 2000-2001 en de zomervakantie van 2002].

"Nou, je mama zal vast veel verdriet hebben. Weet je wat? Ga maar iets moois voor mama maken. Begin maar alvast."

Ik ga de klas uit en zwaai door het raam, zoals altijd. Maar Kiné ziet me niet staan, druk bezig met één of ander knipselwerkje. Ben benieuwd…

Gisterenmiddag. Tussen alle ouders sta ik te wachten bij de kleuteruitgang van ‘mijn school’. Zondag a.s. (net vóór de dag van miraas, de Achtste Dag van het overlijden van Yaay Booy, komende maandag) wordt Kiné incha Allah al zeven jaar! Dankzij logopedie, een jaartje extra kleuteren en extra begeleiding op school, kan ze zich nu prima verwoorden, mash’Allah.

"Kijk, papa! Moet je ‘s zien wat ik voor een kado voor mama gemaakt heb!" roept ze wanneer ze nog in de rij staat, klaar om de juf een handje te geven.

Ik zie een groene strook crêpe-papier met een papieren vlinder erop. "Mooi grasveld met een vlindertje erop," zeg ik.

"Nee, dat is de verpakking," zegt ze even later. "Er zit een kroon in, papa. En die is voor mama, omdat ze zo verdrietig is."

Verjaardagen worden bij kleuters gevierd met liedjes en een traktatie, uitgedeeld door de jarige die daarbij een kroon draagt, speciaal op maat gemaakt door de dienstdoende juf. Dat zal hebben meegespeeld met de kado-keuze van die incha Allah bijna-jarige Kiné… [morgen, 4 maart, wordt ze incha Allah 7 jaar]

Thuis wordt de maat van de kroon bepaald, die fixeer ik dan met twee nietjes en… klaar is de kroon! Ja, die Kiné weet hoe ze haar mama moet troosten :-)


onderste twee foto's: Ndoya met kroon op

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.