maandag 14 mei 2007

Abdulwadûd is blij met mensen die grenzen van het geloof bewaken (mijn vierde column voor Religie.blog.nl)

Mash’Allah! De plaatsing van mijn vierde column, vanochtend om 09.39 uur, op Religie.blog.nl is een feit.
Alhamdulillahi Rabbil ‘Aalamien…

religie.blog.nl/columns/2007/05
/14/abdulwad-d-is-blij-met-mensen-die-grenzen-van-het-geloof-bewaken

Weet je wat ik nu zo prachtig vind van ons land? Dat mensen vol overtuiging, vanuit die overtuiging éénmaal per week hun website onbereikbaar maken.

Zoals inmiddels duidelijk moge zijn, ben ik geen christen (wat heet :-)) maar het feit dat de medewerkers van een krant als het Reformatorisch Dagblad de vrijheid nemen om des zondags hun internetdeuren te sluiten, heeft mijn respect. Als je op wat zij beschouwen als de Dag des Heren hun website probeert te bereiken, word je doorgelinkt naar deze webpagina met daarop een bericht van de hoofdredactie van deze krant, waarin wordt uitgelegd waarom de site die dag "niet wordt geactualiseerd". Daar werken mensen die de grenzen van hun geloof bewaken, zoals moslims ook (zouden moeten) doen.

Dit is Voor jou jouw religie, voor mij de mijne in optima forma, zonder 'de anderen' nu direct als ongelovigen te bestempelen. En reken maar van yes dat we, over die grenzen heen en zonder visumplicht, bij elkaar over de vloer kunnen komen en dan, ondanks de overeenkomsten die er zeker zijn, géén zaken in het eigen geloof stoppen die daar niet thuis horen, zaken die daar haaks op staan bijvoorbeeld. Zo leren we elkaar pas ècht kennen, en daar heeft de Almachtige ons toch voor gemaakt.

Oké, één minpuntje dan. Jammer dat zo op zondag de vrije nieuwsgaring in het geding komt. Maar hé! Voor vrijheid moet je offers brengen, toch?

________________________________

Lees in dit verband ook mijn stukje De grenzen van het geloof,
gepubliceerd op mijn weblog d.d. vrijdag 11 mei jl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.