donderdag 3 mei 2007

Visie, magazine van de EO, no. 18 "IJgenweis"

Extra extra read all about it! Weken nadat Maarten Nota van EO’s televisiegids Visie bij mij telefonisch een interview heeft afgenomen voor de rubriek "IJgenweis", is het resultaat eindelijk gepubliceerd in de gids van deze week (no. 18) onder de eenvoudige titel Wilco ‘Abdulwadûd’ Louws.
Hieronder volgt de complete tekst van het interview.

IJgenweis
Wilco 'Abdulwadûd' Louws

In West-Afrika maakte hij in november 1995 kennis met moslims en hun geloof. Een paar maanden later bekeerde hij zich als Nederlands Hervormde tot de islam. Nu draagt Wilco 'Abdulwadûd' Louws zijn ideeën uit als columnist voor Religie.blog.nl.

Moet ik Abdulwadûd zeggen, of is Wilco ook oké?
"Alleen mijn ouders mogen Wilco zeggen, want zo hebben ze me immers genoemd. Ik heb graag dat andere mensen me als Abdul of Abdulwadûd aanspreken. Die nieuwe naam symboliseert namelijk mijn keuze voor de islam, nu elf jaar geleden."

Dat uw ouders u Wilco noemen, zegt dat iets over hun weerstand tegen die keuze?

"Nee, helemaal niet. Ze staan achter me, maar stellen het gewoon op prijs dat de naam die op mijn geboortekaartje staat in gebruik blijft. Voor hen ben ik gewoon Wilco."

Uw eerste column luidde "Eerst Nederlands Hervormd, nu moslim. Wat bezielt mij?" Inderdaad: wat bezielt u?

"Ik kon weinig met het christelijk geloof in mijn tienerjaren. In Senegal ontmoette ik moslims, en hun geloofsbeleving sprak me heel erg aan. Helaas kon ik slecht met hen communiceren, maar in Nederland kreeg ik contact met een Indonesisch islamitische gemeenschap. Daar vond ik wat ik wat ik zocht."

U wilde graag wat strengere regels hebben?

"Dat ziet u verkeerd. De islam past gewoon beter bij me. De structuur die het mijn leven geeft, zoals vijf keer per dag bidden, spreekt me erg aan."

Als ik de islam een beetje begrijp, moet je vooral veel presteren om in de gunst van Allah te komen. Maar stel, dat u te weinig goeds gedaan hebt?

"Het is aan Allah om te beoordelen of ik aan het einde van mijn leven genoeg heb gedaan. Je kunt niet meer doen dan je best, en natuurlijk maak je fouten. Ik ben geen heilige, of zo. Gelukkig heeft Allah in een heilige overlevering gezegd dat op de Dag des Oordeels zijn genade zal zegevieren over zijn wraak. Dat zijn erg troostende woorden voor mij."

Bent u wel voldoende geïntegreerd als autochtoon in de voornamelijk allochtone wereld?

"Ik heb zo mijn contacten met moslims, maar dat zijn er niet zo heel erg veel. Ik ga alleen bij speciale gelegenheden naar de moskee. Helaas zijn er maar heel weinig diensten in het Nederlands die ik kan volgen. Dat vind ik erg jammer, want ik heb niet zo heel erg veel aan een preek in het Turks of Arabisch."

U bent dus vooral een privé-moslim?

"Ja, alleen grijp ik mijn geloof wel aan om er met andere mensen over te praten of om er een column over te schrijven op internet. Daarnaast schrijf ik al jaren op mijn eigen website Abdulwadud.nl over de islam in mijn dagelijks leven."

Auteur: Maarten Nota

Lees ook mijn log Beeldvorming (II) - IJgenweis, the outtakes van 6 april jl.

Update 4 mei 2007: Inmiddels is de complete tekst van "IJgenweis" uit Visie no. 18 overgenomen door Religie.blog.nl onder de titel Interview columnist Abdulwadûd Louws in omroepblad EO-visie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.