vrijdag 17 augustus 2007

Abject object

archive.org/details/RFM_Waxtaanu_Fadjr_14-Aout-2007

RFM 94.0 Dakar. Nog steeds onze eerste keus als we naar de radio luisteren. Afgelopen dinsdag luisteren we naar het programma "Waxtaanu Fadjr", de religieuze ochtenduitzending van RFM van 06h05 tot 06h30 GMT die volgt op de nachtelijke playlist en de daaropvolgende dagopening van koranrecitatie, smeekgebeden en zikr (het gedenken van Allah). Ndoya luistert heel aandachtig. Door de speakers van de computer klinkt niet de vertrouwde stem van Mouhamadoul Amine Dondé maar die van een andere oestaz (koranleraar). Plaats van opname lijkt niet de studio. Er is soms veel lawaai op de achtergrond en de microfoon staat te ver weg. Maar dat doet er niet toe voor mijn Ndoya. De eerste parabel die wordt verteld heeft haar speciale aandacht.

Het is een parabel uit het Senegalese publieke domein en gaat over een uiterlijk vrome man die een pact aangaat met de duivel (bekend thema in vele culturen!). Met mijn grote fascinatie voor die mash’Allah rijke Wolof taal uit Senegal zou ik die parabel letterlijk willen uitschrijven en vertalen: als mij iets enorm interesseert dan duik ik erin (maar dat weet je natuurlijk al :-). Transcriberen en vertalen is enorm arbeidsintensief en de tijd ontbreekt mij nu om daar aan te beginnen. Daar ik je dit verhaal niet langer wil onthouden, lever ik het je nu over in samengevatte vorm, her en der aangedikt met wat dichterlijke vrijheden. Incha Allah volgen de transcriptie + vertaling binnenkort. Bovenaan deze bijdrage vind je de player via waar je de parabel in de originele versie kunt beluisteren. Als je de volledige uitzending wilt beluisteren, klik dan op deze link. 

UPDATE D.D. 22 JANUARI 2013: Bovenaan deze bijdrage vind je de link naar een webpagina met de complete uitzending èn het fragment met de genoemde parabel.


DE PARABEL "ABJECT OBJECT"


Een als zeer vroomd bekend staan man komt meerdere malen per dag onderweg naar de moskee een groep mensen tegen die een boom als object van verering hebben gekozen. Op een keer wordt het hem teveel en besluit hij de boom met de grond gelijk te maken. Ibliss (de duivel) grijpt in en ze raken in gevecht. De man weet Ibliss te vloeren. Ibliss bedenkt daarom een list en doet de man een voorstel. "Elke keer als je langs deze groep mensen komt, ligt er een biljet van 10.000 CFA voor je klaar. Maar dan laat je die boom en zijn aanbidders wel met rust." De man gaat akkoord en zo levert elke gang naar de moskee hem 10.000 CFA op. Maar dan…
Op een dag bukt de man bij de boom maar vind er geen bankbiljet van 10.000 CFA. "Ibliss, wat maak je me nou? Dat was niet de afspraak. Ik ga nu direct met die boom afrekenen." Ibliss komt eraan, hij blijkt heel erg verouderd te zijn, ook al is er een korte tijd verstreken sinds hun ‘deal’. Weer raken ze in gevecht maar deze keer wordt de man door Ibliss gevloerd! De man vraagt zich hardop af hoe dat in Gods Naam mogelijk is. "Eerder zag Allah jouw imaan, jouw geloofsbeleving. Deze was sterk en daarom gaf Hij je de kracht om mij te verslaan. Nu ziet Hij dat het je allemaal om eigen gewin gaat en niet om Hem. Daarom heeft Hij je de kracht ontnomen."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.