maandag 10 september 2007

Abdulwadûd deelt uit! (mijn achtste column voor Religie.blog.nl)

Mash’Allah! De plaatsing van mijn achtste column, vanochtend om 08.04 uur, op Religie.blog.nl is een feit.

Alhamdulillahi Rabbil ‘Aalamien…

religie.blog.nl/columns/2007/09/10/abdulwad-d-deelt-uit

Vaste bezoekers van mijn weblog weten dat ik in 2005 bij mij de diagnose ADHD is gesteld. Na diepe dalen weten mijn lichaam en mijn geest nu eindelijk om te gaan met deze 'stoornis' die ik in feite al sinds mijn geboorte heb (erfelijke factoren). Wanneer ik mensen vertel dat ik vanwege mijn medicijngebruik (ritalin) niet meer met de ramadan kan meedoen, hoor ik van niet-moslims vaak de opmerking "Nou, gelukkig maar voor jou, hè?" Wanneer ik dan ontkennend antwoord, is men verbaasd.

Vast en zeker
Voor een groot deel van de moslim-gemeenschap begint de komende ramadan donderdag a.s. Niet-moslims zien de vastenmaand ramadan vaak als een beproeving zonder positieve kanten. Zelf beschouw ik de ramadan zeker als een vreugdevolle periode, ik heb motivatie te over om deze maand elke dag te vasten vanaf het eerste ochtendgloren (nog net donker) tot de avondschemering (nog net licht). Da’s geen sinecure nu de ramadan sinds jaren weer in de zomer begint. Vasten betekent ook geen medicijnen innemen. Het staat geschreven in de Koran dat je niets mag doen dat slecht is voor je gezondheid. Dan maar gaan vasten en het laten van medicatie of het schuiven met de innametijden, is uit den boze.

Feestelijk
Tijdens de ramadan worden in de moskeeën extra gebeden verricht (direct na het nachtgebed, dit wordt tarawih genoemd). Ik zal er deo volente voor zorgen dat ik zoveel mogelijk deze gebeden kan meemaken. Het zijn geestelijke oppeppers en maken zo voor mij de ramadan tot een bijzonder feestelijke maand.

Imam Gremdaat
Het is de bedoeling dat tijdens de ramadan conflicten niet worden uitgevochten maar bijgelegd en dat er geen nare dingen worden gezegd. We zijn allemaal mensen, dus het lukt niet altijd om die invulling aan de ramadan te geven. Of in de gehele moslim-gemeenschap tijdens de ramadan ook grappen worden gemaakt (als men überhaupt gevoel voor humor heeft) weet ik niet, maar in Senegal (het land van mijn vrouw) lusten ze er wel pàp van – ook overdag tijdens de ramadan, kan ik je zeggen!
De bekende  Senegalese komiek Kouthia kruipt tijdens de ramadan zelfs in de rol van een soort imam Gremdaat – sorry, Paul Haenen – en maakt op zijn eigen ludieke wijze de Senegalese FM band onveilig door vastende luisteraars bizarre adviezen te geven.

Greep uit de trommel
Abdulwadûd deelt uit! Opnieuw doe ik een greep uit de Senegalese moslimmoppentrommel. In onderstaande ramadan mop wordt de spot gedreven met een vorm van bijgeloof die nog steeds wijdverbreid is.

"DE KANTJES ER VANAF VASTEN"

Modou is een sjacheraar. Alles moet zo goedkoop mogelijk geregeld worden met zo min mogelijk inspanning. Extra zegeningen ontvangen van Allah? Tuurlijk joh, maar èlke dag vóór de hanen kraaien opstaan om wat te eten en te drinken? Dat vind Modou teveel van het goede. Hij besluit om wèl de laatste vastendag mee te doen. Deze laatste dag van de vastenmaand valt op 29 of 30 ramadan, dat hangt er van af wanneer de nieuwe maan(d) zich laat zien. In de 'wetenschap' dat katten helderziende gaven hebben, probeert hij nog vóór aanvang van de ramadan een kat te scoren. En het lukt 'm!

Modou sluit de kat op in het rommelhok. De eerste vastendag zet hij de kat 's middags een verrukkelijke maaltijd voor. Het hongerige beestje smult ervan en Modou eet zijn deel, want het is nog làng niet de laatste vastendag. Zo gaat het door tot en met dag 28.

"Nou, die kat heeft alle dagen gegeten," denkt Modou. "Morgen zal het wel de laatste vastendag zijn".

Dag 29. Modou staat extra vroeg op, eet wat, drinkt wat water en begint vol goede moed te vasten en start op tijd het ochtendgebed.

‘s Middags bereid hij reeds de maaltijd waarmee hij en de kat die dag, bij het vallen van de avondschemering, het vasten zullen verbreken.

Na het namiddaggebed zet hij de maaltijd – een verrukkelijke 'tcheboudjin', rijst met groenten en vis – alvast in het rommelhok.

Vlak vóór het avondgebed (wanneer het vasten wordt verbroken) wil hij de maaltijd opwarmen. Hij doet de deur van het rommelhok open en tot zijn ontzetting heeft de kat alles al opgegeten, tot en met de graten van de vis.

"Wat heb je nou gedaan?" schreeuwt Modou.

"Weet je?" zegt de kat, en hij likt nog eens extra zijn lippen af. "Ik ben een atheïst. Probeer voor de volgende ramadan maar een moslimkat te vangen."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.