woensdag 19 december 2007

New Muslims on Dutch Grounds, a study [...] by Robert Teune



VELDWERK Het is al weer veertien maanden geleden dat ik mijn medewerking heb verleend aan de totstandkoming van bovenstaande ‘Master’s thesis Anthropology’. Robert Teune heeft voor dit afstudeerproject heel veel veldwerk verricht. Talloze bezoeken aan groepen en individuen. In oktober 2006 ontvang ik Robert Teune bij mij thuis. Een geanimeerd gesprek van een aantal uur volgt waarin Teunes openheid mij direct opvalt.

PUBLIC PLATFORM "Abdulwadûd, aged 42, resides in a small town in the east of the Netherlands. He is married to a Senegalese woman and together they have three children. He has been a Muslim for ten years. Raised in a Dutch Reformed tradition he could not find the peace and passion he was looking for. [...]
"Abdulwadûd is an eloquent speaker and writer. One of his major interests is publishing on the internet. He constructed his own web-log with numerous articles. These articles not only refer to Islam, but also reflect on news-items, family matters, politics, health, work, music, media, etcetera. For Abdulwadûd this web-log is literally a public platform to express his thoughts and feelings in a meaningful way."

GEEN ‘BEKERING’ MAAR ‘OVERGANG’ Mash’Allah, van bovenstaand citaat uit de thesis ga ik pas ècht blozen. Het is even wennen om korte bio’s van Nederlandse bekeerlingen te zien (waaronder een van mij) gevat in een hoofdstuk van een wetenschappelijk antropologisch onderzoek. In de voorbereiding op het vele veldwerk heeft Robert Teune het proces van moslim-worden omschreven als ‘bekering’ (conversion) maar uiteindelijk heeft hij voor de term ‘overgang naar Islam’ (transition to Islam) gekozen. "This way I try not to presume any of the characteristics of the reasons for and the consequences of this transition." Het woord transition kan ook vertaald worden als ‘oversteek’ of ‘overtocht’.

OPENBARING De complete thesis bestaat uit 56 pagina’s verdeeld over zeven hoofdstukken. "New Muslims on Dutch Grounds" is wetenschappelijk, open, boeiend en voor mij persoonlijk werkelijk een openbàring [excusez-le-mot] om te zien hoe mijn Nederlandse broeders en ik in een antropologisch kader worden ‘geplaatst’.

Mocht je meer willen weten over "New Muslims on Dutch Grounds" dan kun je per email contact opnemen met Robert Teune: rtn@wanadoo.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.