dinsdag 29 april 2008

Eigen keus (doe open de poorten!)

Mijn bekering tot moslim eind maart 1996 kwam snel na mijn eerste interesse in islam [meer...]. Als versbekeerde moslim moet je sterk in je schoenen staan, heb ik gemerkt. Van alle kanten wordt er aan je getrokken. Van zwarte-kousen-moslims tot vrijzinnigen, van antroposofen en polytheïsten tot evangelisten. "Kom maar bij ons, hier voel je je thuis." De één wilt je zijn vorm van islam opleggen, de ander wilt je redden van het kwaad (lees: islam). Alhamdulillah voel ik mij van jongs af aan qua levensinrichting grotendeels op mijzelf aangewezen. Ook na mijn bekering heb ik zelfstandige oordeelsvorming hoog in het vaandel staan.
Dat werkt!
Nou ja, meestal dan :-)

ACHTERZAK Dat imam Abdulwahid van Bommel aan het eind van een forumdiscussie in 1998 heeft gezegd dat hij niet altijd de sharia in zijn broekzak heeft en dat dan het eigen geweten te pas komt, is voor mij vanzelfsprekend. [meer...]

"WEET IK NIET ZEKER, vraag het maar aan een imam." Een veelgehoord antwoord voor moslims die met een vraag zitten. Wanneer jouw islam een religie van do’s en dont’s is, is het moeilijk geloven! Als versbekeerde moslim ben ik vaak tegen een muur opgelopen die de toegang tot een optimale geloofsbeleving belet. Dat "de poorten tot de idjtihâd (zelfstandige oordeelsvorming)" al vele eeuwen geleden gesloten zijn, op welke manier dan ook en door welke moslimbobo’s dan ook, is iets wat ik pas later leer.

WHAT THE HECK Als actievoerder in het Utrecht van midden jaren tachtig stond ik eens met tientallen medestanders voor het gesloten hek van een gerechtsgebouw (een mede-actievoerder stond terecht). Ik kwam op een idee. Ik pakte de sleutel van het hangslot van mijn fiets. Als ware het een loper, opende ik met die sleutel het hek en we stroomden binnen. [klik hier voor beelden uit mijn actieverleden - Beieren, Duitsland, december 1985]

SESAM, OPEN U Gesloten poorten?! Je hoofd en je hart zijn jouw door Allah gegeven lopers. Gebruik ze ter ere van Hem, jouw Onderhouder. Richt je leven er mee in. Hij heeft jou niet voor niets een vrije wil gegeven. Mash’Allah.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.