woensdag 14 mei 2008

Absorptievermogen (waar het hart van vol is...)

EIGEN WIL Herfst 1996. In een televisie-interview probeer ik te verwoorden hoe ik mij een bepaald koranhoofdstuk eigen wil maken. De interviewer, imam Abdulwahid van Bommel, vult mij dan prima aan (zie mijn bijdrage Wat bezielt mij? Deel 8. DE BARMHARTIGE van 4 december 2003):
"ABDULWADUD LOUWS [...] Ik wil direct hoofdstuk Ar-Rahmaan tot me nemen, ik wil het tja, ‘opeten’…
ABDULWAHID VAN BOMMEL …consumeren…
ABDULWADUD LOUWS …precies!…
ABDULWAHID VAN BOMMEL …absorberen…
ABDULWADUD LOUWS …juist! [...]"

WOORDEN ZELF December 2007. In mijn radio-column Cathechisatie, ja gezellig! van 18 december 2007 gebruik ik zèlf deze woorden:
"Dat koranhoofdstuk [soera Ar-Rahmaan] over de onderwerping aan Allah, Heilig en Verheven. Ik wil deze soera consumeren, àbsorberen. Maar dan… Ben ik eindelijk [zèlf] op zoek naar exegese, vind ik het niet! [...]"

DOET VOELEN Exegese, schriftuitleg. ‘Tafsir’, in het Arabisch. Dan heb je het over het beredenéren van het Schrift, van het Woord van je Schepper. Het is de natuur, in casu de Schèpping, die je doet vóelen dat Hij bestaat. Daarover zeg ik aan het einde van dezelfde radio-column:
"Maar niet getreurd, de natuur is er ook nog. Soebhaan'Allah! Zo'n herfst als nu waarin bladeren uit het Bronboek zich ter aarde hebben geworpen als tekenen van Allah. Ondubbelzinnige niet te ontkennen tekenen van Zijn heerschappij. Daar kan geen film van Ayaan Hirsi Wilders of Geert Ali tegenop."

VIJF MAAL DAAGS Het kan mij zomaar gebeuren dat tijdens een boswandeling (òf ergens in de kassarij van de buurtsuper) een koranvers als een loop in mijn hoofd zit, dan gaat het om het vers dat ik als zikr gebruik na het vijf maal daagse gebed. Na elk gebed spreek ik het betreffende vers enkele tientallen malen uit terwijl ik met mijn gebedsketting bijhou ‘waar ik ben’.

Mash’Allah! Zó absorbeer je dus verzen – en bij verzadiging na zikr sijpelt het er gewoon weer uit. Waar het hart van vol is...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.