zaterdag 6 september 2008

Ramadan 2008, Senegal, Dakar-Yoff : op de islamitische begraafplaats komen doden boven drijven

Sax yi ci biir suuf
Tay dunde nay ci suuf
Xanaa ñu du nu Woor

Ik vraag me af of de maden in de grond
Die het rotte eten van onder de grond
Wel eens aan de ramadan doen

Gisterenavond. Bij het bekijken van het nieuws van 2STV moet ik denken aan bovenstaand citaat van de Senegalese zanger Thione Seck (al eerder aangehaald in mijn bijdrage Made(n) in Senegal van 24 maart 2006). Waar gaat het om?

Het regenseizoen is uiterst heftig dit jaar in Senegal. Hele woonwijken van Dakar staan onder water. Ook de islamitische begraafplaats van Dakar-Yoff is getroffen. Een stuk van een muur is kapot en delen van de begraafplaats zijn door het water opengereten. Overblijfselen, botten en zojuist begraven mensen, komen boven. Moslims worden niet begraven in kisten maar in witte doeken. Stoffelijke resten die naar boven zijn gekomen hebben zich met elkaar vermengd. Het is nu moeilijk om de resten van elke individuele dode bijelkaar te brengen en weer een fatsoenlijke rustplaats te geven. De beelden in de video hieronder zijn televisiebeelden gefilmd met mijn GSM. Incha Allah heb ik binnenkort een bestand tot mijn beschikking met de originele beelden in een goede beeldkwaliteit.

www.youtube.com/watch?v=br0gtnRqTkw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.