maandag 23 februari 2009

Myke Weiskopf ervaart koranrecitatie als “shortwave’s most vital aural pleasures”

UPDATED D.D. 19 MEI 2013

Tijdens mijn zoektochten naar de gouwe ouwen van de (Senegalese) muziek kom ik veel bijzondere websites tegen, teveel om allemaal op te noemen. Shortwavemusic.blogspot.com (inmiddels verhuisd naar www.myke.me/shortwavemusic) wil ik er graag uitlichten. Deze website sluit namelijk aan bij
  • een hobby waar ik in mijn jeugd veel tijd aan heb besteed
  • islam, mijn in 1996 nieuw gekozen religie

SURFEN OP DE KORTE GOLF
In de jaren zeventig was de wereld nog geen global village. Mijn honger naar informatie en geluiden uit verre windstreken kon destijds worden gestild door het luisteren naar de korte golf (SW). Mash’Allah, wat was ik blij wanneer ik weer een radiostation van heel ver (Viëtnam, Cuba, ik noem maar wat) kon ontvangen. De koning te rijk was ik wanneer ik na een reactie op een uitzending een kaartje ontving.

SURFEN OP HET WERELDWIJDE WEB
De SW heeft voor mij veel van zijn charme verloren. Door de komst van het internet ligt nu bijna alles onder handbereik – radiosignalen oppikken die van verre komen is niet meer mijn ding. Geamuseerd bekijk ik daarom de website Shortwavemusic.blogspot.com waarin ene Myke Weiskopf (Hollywood-based radio artist and shortwave avatar) kond doet van zijn liefde voor het beluisteren van muziek en andere aural pleasures via de korte golf. Interferenties, storingen, hij neemt het allemaal voor lief – ja, geloof het of niet, deze kunnen zelfs bijdragen tot zijn geluidsgenot!

"DAILY BROADCASTS OF THE QUR’AN ARE AMONG SHORTWAVE’S MOST VITAL AURAL PLEASURES"
Myke Weiskopf is bekend van de electropop band Science Park (1997-2001), tegenwoordig verzorgt hij scores voor film- en televisieproducties. De oren van Myke Weiskopf krijgen het nogal te verduren bij het luisteren naar de SW, deze geeft hem voortdurend nieuwe prikkels, nieuwe impulsen (is Weiskopf een ADHD’er? :-). Maar mash’Allah ook de momenten van rust vindt hij daar. Neem nu zijn weblogbijdrage "Qur’an chants via BSKSA (Riyadh)" van 3 juli 2005 waarin hij het volgende schrijft:

"Perchance you are scanning the bands at midnight, a riotous wall of cross-frequency flares shooting coronal ejections of sound across the night sky. Suddenly, an island of calm: a coolly whispering transmitter beaming in around S7, strong enough to dominate the frequency but with just enough airy sub-noise to indicate something not quite of your local world. A naked voice starkly chants verses from the Qur’an, unspoiled by accompaniments, interpretations, or interpolations: the appropriately symbolic contrast of a time-suspending recitation of faith steeled against the constant, clashing chaos of the outside world. BSKSA is a masterful station, one of the most pure and perfect representations of what shortwave can be, and its daily broadcasts of the Qur’an are among shortwave’s most vital aural pleasures."
shortwavemusic.blogspot.com/2005/07/quran-chants-via-bsksa-riyadh.html

Na deze mooie woorden volgt een link naar een mp3 bestand waarmee je naar koranrecitatie, zoals uitgezonden door de Saudische radio, kunt luisteren. UPDATE: op Myke's nieuwe weblog is deze audio terug te vinden op deze webpagina als track no. 15: www.myke.me/shortwavemusic/swm2005-2008



Hieronder volgt een keuze uit weblogbijdragen van Shortwavemusic.blogspot.com (SWM) waarin koranrecitatie een rol speelt.

1. Qur’an chants via BSKSA (Riyadh) 3 juli 2005
BSKSA Holy Qur’an Programme (Riyadh)
05/21/2005 11855kHz 02.00UTC download 1 download 2
de gereciteerde verzen zijn afkomstig uit soera An-Nisa 4:28-34, Myke Weiskopf heeft het fragment netjes afgekapt nadat het ‘Sadaqallahoelaziem’ heeft geklonken :-)
UPDATE: Track no. 15 op www.myke.me/shortwavemusic/swm2005-2008

2. Le monde télégraphique 27 augustus 2005
Qur’an Chanting (II) download 1 download 2
V.I.R.I. 08/16/2005, 9935kHz (00.26 UTC)
Het betreft hier geen koranrecitatie maar gebeden en/of gedenking van Allah
UPDATE: Track no. 57 op www.myke.me/shortwavemusic/swm2005-2008

3. Example #78 18 april 2007 (twee zenders storen elkaar)
Duelling XMTRs! #6: Qur’ambient
07/12/2006 03.22 UTC download 1 download 2
De frequenties van twee zenders zitten zó dicht bijelkaar dat de ontvanger moeite heeft ze van elkaar te scheiden, waardoor electronische (test)klanken worden verweven met de stem van een qaari (koranrecitant)
UPDATE: Track 75 op www.myke.me/shortwavemusic/swm2005-2008

4. Three Qur’anic Views 17 februari 2008 (tarawih gebeden)
Deel 4b heeft voor mij een verrassing in petto, maar eerst laat ik nog even Myke Weiskopf aan het woord. Mash’Allah, leuk om te lezen hoe deze niet-moslim op een open manier koranrecitatie beschouwd. Petje af!

"During the Islamic holy month of Ramadan, the shortwave bands explode with Qur’anic recitations. Since the East Coast is a magnet for Middle Eastern stations, many of these transmissions were readily received at shortwavemusic’s former listening post in Brookline, MA. These three items were recorded in the final days of Ramadan 2007, just as the Tarawih were nearing their conclusion in anticipation of Eid ul-Fitr. Each piece opens a unique window on the transmission (literally and figuratively) of Islam via radio."

4a. BSKSA, Saudi Arabia
10/8/2007, 9555 kHz (22.25 UTC) download 1 download 2
gereciteerd worden de volgende verzen: 5:119-120 - 6:1-9

UPDATE: Track no. 99 op www.myke.me/shortwavemusic/swm2005-2008

4b. Radio Mauretanie
10/8/2007, 4845 kHz (21.15 UTC) download 1 download 2
gereciteerd worden de volgende verzen: 1:7 | 97:1-5 | 1:1-7 | 78:1-34* | 79:20-46* | 1:1-7 | 80:1-42 | 81:1-29 | 82:1-19 | 83 (?)
UPDATE: Track no 100 op www.myke.me/shortwavemusic/swm2005-2008

Wat is nu die verrassing? In dit fragment (4b) slaat de imam tijdens een tarawih gebed een stuk van de juz amma over! Het eerste gedeelte van vers 78:34 vloeit naadloos over in vers 79:20. Bij het determineren van de koranverzen die voorkomen in de fragmenten gepubliceerd door Myke Weiskopf, ben ik daar achter gekomen. Lees even mee en beluister dan het betreffende fragment (12’14"-12’21") dat je via de voortgangsbalk van je player kunt opzoeken. De imam leest 78:33 en het begin van 34 "Wa kawaa’iba atraaban wa ka’san" waarbij de mash’Allah ‘liaison’ tussen de n-klank van de dubbele al-fathah (de twee streepjes boven het einde van het woord, ‘fathatain’ genoemd) van einde vers 33 en de ‘waaw’ (medeklinker, te vergelijken met de ‘w’ in onze taal) van begin vers 34 duidelijk hoorbaar is, dan kapt de imam 78:34 af waarbij de n-klank van de dubbele fathah van het woord ka’san verbonden lijkt te worden met de medeklinker ‘ya’ (terwijl er geen woord volgt dat met de ‘ya’ begint). Dan vervolgt de imam ‘gewoon’ met "aayata-l-kubraa" (laatste deel van 79:20). Mash’Allah, wellicht was de imam vermoeid, het was immers tijdens de tarawih gebeden en hij had er inmiddels bijna de gehele koran opzitten :-) Of komt het overslaan van een aantal aya’s door een montage ingreep van Myke Weiskopf himself? Weiskopf is namelijk een uiterst ingenieuze geluidsknutselaar! Luister maar eens naar de playlist die zich automatisch opent wanneer je ‘afstemt’ op MykeWeiskopf.com.

78:34 www.multimediaquran.com/quran/078/078-034.htm (met audio)

79:20 www.multimediaquran.com/quran/079/079-020.htm (met audio)

4c. Radio Kuwait
10/8/2007, 9855 kHz (22.32 UTC) download 1 download 2
in dit fragment worden de volgende verzen gereciteerd: 40:61 | 1:1-7 | 40:62-85
UPDATE: Track no 101 op www.myke.me/shortwavemusic/swm2005-2008

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.