dinsdag 17 februari 2009

Senegalese religieuze gezangen (via VOA)

Sinds mijn bijdrage over de cassette L’Epopée d’El Hadji Oumar Tall (muziek: Baba Maal) is er een hele wereld voor mij opengegaan. Reeds jarenlang blijken oude cassettes en LP’s online beschikbaar te worden gesteld, gratis en voor niks te downloaden! Genoeg websites die op deze manier aandacht besteden aan muziek uit alle windstreken.


Zelfs de website van Voice of America levert zijn aandeel. Dan gaat het van opnames uit eigen archief tot opnames die door research verkregen zijn. Voor wat betreft Senegal heeft VOAnews.com tot nu toe één bijdrage geleverd – maar wat voor één! In de bijdrage Sufi Sounds Vol. 2 van 23 september 2008 besteedt ene Matthew LaVoie aandacht aan Senegalese religieuze gezangen van diverse moslimbroederschappen: de mourides, de tijani’s en de qadriyya’s:


Jammer dat LaVoie er voor heeft gekozen alleen fragmenten van de cassettes als mp3 beschikbaar te stellen. Het liefst heb ik rips van hele cassettes of lp’s… Deze gezangen kun je ook beluisteren via de WAT.tv player onderaan deze bijdrage. Via mijn WAT.tv account kun je deze religieuze gezangen downloaden. NB : de eerste twee tracks (van Abdou Lah Niang) zijn rips van een oude ‘gare’ cassette uit de jaren ’80, de geluidskwaliteit is ‘niet optimaal’. [VOAnews.com heeft in de genoemde bijdrage ook een mp3 van Mbaye Donde beschikbaar gesteld, het is een fragment van het gezang "Ndiol Fama", dat ik al eerder in zijn geheel online heb gezet]

www.wat.tv/abdulwadud#playlistextended/2134190

UPDATE D.D. 18 MEI 2013:
Twee tijaniyya tracks uit bovengenoemde Sufi Sounds Vol. 2 bijdrage heb ik ook geüpload op YouTube: www.youtube.com/playlist?list=PLvhFm6jRw1qoxpM5tTGrvkahrK20qd9rF

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.