dinsdag 28 december 2010

Klaus Schulze’s ‘Floating’ (Moondawn, 1976)


Vandaag maar eens gaan kijken wat de muziekdienst Spotify voor mij kan betekenen. Met 'Spotify Open' kan ik legaal gratis úren muziek beheren middels Spotify software dat ik heb gedownload op mijn computer. Ik luister dan naar de muziek van mijn keuze via een stream (downloaden kost geld, maar niet al te veel). Ook kun je met Spotify luisteren naar koranrecitatie en anasheed (religieuze liederen); gebruik dan de zoektermen quran koran nashid nasheed – maar pas op, je kunt met deze zoektermen ook andere resultaten tegenkomen dan waar naar je op zoek bent. Zoals dit lied:

Thomas Allen - Goethe Lieder: Ob der Koran von Ewigkeit sei?
open.spotify.com/track/0ZdlSSRvoOAw4ADgTS0ZD3
open.spotify.com/track/3AjhVc8Y4FNweVHBEiKfyS

Bij mijn eerste verkenningen heb ik gezocht naar het album 'Moondawn' van Klaus Schulze (zie afbeelding bovenaan deze bijdrage, klik op de afbeelding om het in een groter formaat te kunnen bekijken). De LP 'Moondawn' is mijn eerste ervaring met electronische muziek; al járen geleden ben ik het uit het oor verloren. Bij het na lange tijd weer beluisteren van de track 'Floating' (ruim 27 minuten!) wordt na 19 seconden al mijn aandacht getrokken door een stem die Schulze een plaats heeft gegeven in 'Floating'.

Klaus Schulze - Floating
open.spotify.com/track/3kbyGJS4PlOPGWQXf7NUT9
open.spotify.com/track/1pYr5B1rS3EtBssxdS0CWv

Een stem spreekt vanaf 00m19s hier in het Arabisch een smeekgebed* uit. Op 00m48s klinkt het 'Amin' en de rest van het nummer is alleen van Klaus Schulze. Beluister via de player onder deze alinea het bewuste fragment.

Klaus Schulze - Floating 00m19s-01m13s (dua)
abdulwadud.web-log.nl/files/floating-dua-fragment-00m19s-01m13s.mp3

Bizar om nu weer naar dit nummer te luisteren. Als jong jochie ging ik gewoon liggen luisteren (met gesloten ogen) en liet mij meevoeren door de vervreemdende klanken en die ene stem in het begin. Zelf had ik die LP niet, maar tijdens logeerpartijen heb ik er meerdere malen naar geluisterd. Wat de stem zei, wist ik toen niet. Met mijn rudimentaire kennis van het Arabisch die ik nu heb, denk ik te weten waarover het smeekgebed gaat: engelen, de hemel, de Dag des Oordeels en vergeving. Bijzonder…

www.klaus-schulze.com/disco/1762mo.htm


*UPDATE D.D. 8 JUNI 2013:
Luister via onderstaande YouTube player naar "Floating" (eerste nummer in een reeks van drie). In de commentaarruimte van deze upload vraagt 'CaptainBluebear08' zich ook af wat het is met die stem in het begin. Uploader 'SirPrancelot1' legt het als volgt uit: "I think its the Lord's Prayer in Arabic from what i can recall".

www.youtube.com/watch?v=SytVmRc67T8
www.youtube.com/watch?v=5fajl68HRgg (update d.d. 20 april 2016) 




*UPDATE D.D. 20 APRIL 2016:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.