maandag 6 juni 2011

Hayya ala Salaat

Hier in Nederland, ver van de evenaar, liggen de gebedstijden nogal uit elkaar. Voorbeeld: zijn de dagen extreem lang (ca. half juni tot half juli) dan is het nachtgebed rond middernacht, zijn de dagen extreem kort, dan kun je het nachtgebed al gedaan hebben voor je het jeugdjournaal hebt gezien (ca. half november tot en met half januari).

In juni en juli wil ik het nachtgebed nog wel eens ‘bewaren’ voor de volgende ochtend. In het weekend komt het er meestal wèl van. Voor het ochtendgebed sta ik nooit speciaal op. Genoeg nachtrust is een groot goed. Zou ik speciaal opstaan voor het ochtendgebed dan zou ik (zeker in juni en juli) maar halfslapend op mijn gebedskleedje staan – dat is zeker niet de bedoeling:

KORAN, SOERA 4, AN-NISA, AYA 43

‘O, gij die gelooft, komt niet tot het gebed als gij bedwelmd zijt; totdat gij weet wat gij zegt, noch, wanneer gij onrein zijt tot gij u hebt gebaad, tenzij gij onderweg zijt. En indien gij ziek zijt, of op reis, of een uwer van de afzondering komt, of gij hebt vrouwen aangeraakt en gij vindt geen water, neemt dan uw toevlucht tot zuivere aarde en veegt er uw gezicht en uw handen mee af. Waarlijk, Allah is Inschikkelijk, Vergevensgezind.’

ZUIVERE AARDE


In mijn begintijd als moslim ben ik kind aan huis bij o.a. een gebedsruimte in Amstelveen, gelegen direct naast een kerk (soms luiden de klokken wanneer we aan het bidden zijn). Indien gewenst kan je een sleutel van de moskee in bruikleen krijgen (zodat je ook het ochtendgebed in de moskee kan verrichten, hoe vroeg het tijdstip van het gebed ook is en al ben je in je eentje).
Op een dag in de Amstelveense gebedsruimte. Het is hartje winter en het water in de leidingen is bevroren – geen water te bekennen en ook geen zuivere aarde (verborgen onder een laag ijzel). Hoe verricht je dan gebed zoals voorgeschreven? De oplossing blijkt dan heel simpel. De muren van het culturele centrum (waarin het gebedsruimte zich bevindt) zijn van baksteen (gebakken aarde). Voor we gaan bidden, strijken we onze handen over de stenen en doen een symbolische rituele reiniging. Praktisch, maar niet helemaal zuivere koffie. Want het kan zomaar, dat er in het materiaal dat voor de baksteen gebruikt is stoffen zitten die we niet met goed fatsoen als zuiver kunnen bestempelen. Soit, het gaat om het gebaar en incha Allah zal Hij de getoonde inzet waarderen.

Dit zijn de gebedstijden voor Zutphen in de tweede helft van juni en de eerste helft van juli:




UPDATE D.D. 19 FEBRUARI 2013:
Inmiddels hou ik mijn gebedstijden bij via een Salat widget op mijn smartphone.
Daarbij heb ik de instellingen zo aangepast dat het nachtgebed (isja) altijd anderhalf uur ná het avondgebed valt.

(klik op de afbeelding voor een groter formaat)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.