maandag 18 juni 2012

Islam in het dagelijks leven (Syrië) LABBAYIK!

Een paar uur geleden. Ik volg een begrafenis- stoet via Bambuser. QatanaNews brengt het allemaal in beeld. Ook hier wordt tussen alle takbiers (“Allahoe akbar”) en slogans door soera Al-Fatihah gereciteerd gescàndeerd.

De martelaar in kwestie, Naïm, gelegen op een baar, drijft als het ware op een mensenzee. Zijn baar is gelijk een boot, die zijn enige passagier brengt naar de Ene, de Schepper. “Labbayik, labbayik, labbayik, ya Allah!” “Hier ben ik, hier ben ik, hier ben ik, oh Allah!” roepen de mensen. Mash’Allah, dat is een variatie op de bekende woorden die bedevaartgangers in Mekka uitspreken.

[We zullen] opgaan in een mensenzee, druppels worden van deze zee, zandkorrels worden van een woestijn en beseffen dat we niets zijn. Onze verbondenheid aan de wereld, de gedachte aan alles wat ons lief is, moeten we inwisselen voor liefde voor de Ene, de Schepper. En we bevestigen deze staat van nederigheid en eerbied door te zeggen:
“Labbayik allahoema labbayik, labbaika laa sjarieka laka labbayik, inna ‘l-hamda wann’imata laka wa ‘l-moelk, laa sjarieka laka, labbayik!”
“Hier ben ik o Heer, hier ben ik. Hier ben ik, tot Uw dienst. U kent geen deelgenoten, hier ben ik, alle lof komt alleen U toe en alle gunsten komen alleen van U en alle macht en heerschappij behoren aan U! U heeft geen deelgenoot!”


[citaat uit het boek "Kom tot het gebed" van imam Abdulwahid van Bommel, blz. 121]

Reken maar van yes dat ik dan kippenvel krijg wanneer ik “Labbayik, labbayik, labbayik, ya Allah” hoor tijdens die uitvaart! QatanaNews heeft het filmen van de stoet verdeeld over drie streams:
  1. bambuser.com/v/2761205
  2. bambuser.com/v/2761241
  3. bambuser.com/v/2761250

Bekijk via deze player het eerste deel:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.