zaterdag 25 mei 2013

[Moslimhumor] comédien Mamadou Pène: vroom èn vrolijk


www.youtube.com/watch?v=kAekuM7_ba4 (Mamadou Pène v.a. 07m08s)

Mamadou Pène (gauche)
Bij het overzetten van bijdragen naar mijn weblogarchief kom ik veel historisch materiaal uit Senegal tegen. Veel van dit materiaal heb ik zonder veel achtergrondinformatie gepost, zuiver en alleen omdat mijn kennis over dat materiaal meestal niet toereikend is. Een paar dagen geleden kom ik de film "Quatre Vieillards Dans Le Vent" weer tegen. Een gelukkig weerzien! Over deze oude videofilm heb ik wel wat kunnen vertellen (zie deze weblogbijdrage): een groep imams doet tijdens de ramadan van alles wat Allah verboden heeft - al begrijp ik maar een paar procent van de voertaal Wolof, fijn om die keur aan Senegalese filmsterren (waarvan enkelen al niet meer onder ons zijn) weer voorbij te zien komen. In één van de bijrollen zie ik de komiek Mamadou Pène (zie video still in deze alinea). Waar heb ik 'm laatst nog gezien, vraag ik me af.

Mamadou Pène. Al járen een vertrouwd gezicht in het Senegalese théâtre, de gebruikelijke benaming voor (meestal komische) videofilms met thema's als religie, liefde, geld, jaloezie - kortom het dagelijks leven gegoten in theater van het grote gebaar met een gulle lach. In "Quatre Vieillards..." heeft hij een klein aandeel maar in recentere producties speelt Mamadou Pène grotere rollen [voorbeeld 1 - voorbeeld 2 - voorbeeld 3]

Mamadou Pène dans "Pène à Paris" [partie 1] [partie 2]

Mamadou Pène (gauche) à Mbao
Nóu weet ik waar ik hem gezien heb. In de registratie van een optreden van Abdoul Aziz Mbaye en zijn gezelschap! [in oktober 2009 beschikbaar gesteld via mijn weblog] Mbaye zingt religieuze gezangen tijdens conferenties. Alhamdulillah heb ik een paar jaar geleden op Mamserigne.fr de genoemde registratie ontdekt en op YouTube en (later) op Archive.org geplaats. Op YouTube is de registratie verdeeld in zes delen. Direct aan het begin van deel 2 kun je Mamadou Pène vol vuur zijn bijdrage zien leveren met mash'Allah evenveel inzet als we van hem gewend zijn wanneer hij een rol speelt.

'Moslim' en 'humor' gaan niet samen? Muyyéén! Nou já zeg

www.youtube.com/watch?v=BBRNTivrM8E

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.