woensdag 3 juli 2013

Ramadan: vast 'n maand vol aanbidding

In de eerste helft van de volgende week begint de ramadan, incha Allah. Fijn wanneer die heilige maand er weer is maar jammer dat ik niet mee kan doen vanwege mijn medicatie (methylfenidaat om mijn ADHD te beteugelen). In 2011 heb ik kunnen vasten door het gebruik van Concerta (methylfenidaat met verlengde afgifte), zie o.a. deze weblogbijdrage. Dat jaar (2011) nam, na afloop van de ramadan, de omschakeling naar mijn gewone pillen veel tijd in beslag, maar dat was ik glad vergeten had ik verdrongen bij de komst van de ramadan in 2012.

Vol enthousiasme start ik in 2012 het vasten maar na enkele dagen roep ik mezelf tot de orde (lees mijn weblogbijdrage Hó even, Abdulwadûd! van 25 juli 2012). Ik stop met vasten en gebruik de Concerta pillen tot het potje leeg is en ga dan weer over op mijn gewone pillen. Dat moet ik niet meer doen. Mijn lichaam heeft alleen baat bij medicatie volgens een strak schema. Zo'n uitstapje naar Concerta gedurende een maand past daar niet bij.




Dat alles betekent niet incha Allah dat editie 2013 van de ramadan ongemerkt aan mij voorbij zal gaan. Er moet veel aan mijn persoon gesleuteld worden: verwerking scheiding, vergroting wereld (mijn sociale leven buiten mijn gezin is puur online) en frisse lucht (veel buiten ben ik niet). De ramadan is een uitgelezen mogelijkheid om iets aan unfinished business te doen: dat zijn mijn eigen woorden, maar de tip kwam van mijn psychologe (een moslima). Nog een tip van haar van een meer praktische aard: maak regelmatig een wandeling (voor frisse lucht in het koppie èn uitdagen van het lichaam).

Ik neem mij voor tijdens de komende ramadan aan extra aanbidding te doen middels extra zikr. Wie weet is er een koranvers dat mij bij het finishen van business kan ondersteunen: zoeken in de koran middels


kan mij daarbij helpen. Wordt vervolgd, incha Allah.


UPDATE D.D. 4 JULI 2013:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.