woensdag 20 november 2013

"Welke is alleen de ware godsdienst?"

Ten bate van mijn weblog maak ik al jaren dankbaar gebruik van het Historische Krantenarchief van de Koninklijke Bibliotheek (KB) kranten.kb.nl. Af en toe kijk ik ook in het Boeken archief boeken.kb.nl, het Tijdschriften archief tijdschriften.kb.nl en het archief met oude radiobulletins anp.kb.nl.

Sinds vandaag zijn deze archieven te doorzoeken via één website: delpher.nl. Op termijn worden de afzonderlijke websites opgedoekt. Ik heb de Koninklijke Bibliotheek gevraagd of de kranten.kb.nl links (waar mijn weblog werkelijk vòl mee zit) dan nog wel werken. Zal dat niet het geval zijn, dan wacht mij weer een weblog-renovatie-klus van heb-ik-jou-daar. Jottem...

EEN GENOT, EEN ZEGEN
Dit gezegd hebbende het volgende: delpher.nl is een genot om mee te werken. Het is echt een voordeel dat alles nu onder één dak is. En wat een zegen dat de gele highlights, waarmee trefwoorden in de gevonden pagina's worden aangegeven, met één klik kunnen worden verwijderd (dat was bij kranten.kb.nl altijd een gehannes). Bij het afbeelden van een krantenknipsel wil ik namelijk géén highlights, dat doet afbreuk aan het oude, zeker wanneer het scans betreft van èchte kranten (micro-fiche scans vind ik sowieso oerlelijk, ik wil de vèzels van het papier kunnen zien).

TREFWOORD 'MEKKA'
Ten bate van mijn weblog laat ik nu het trefwoord 'Mekka' los op de zoekmachine van Delpher.nl. Zo blijft de weblogbijdrage die je nu leest on-topic, niet waar? Ik tik 'Mekka' in in het zoekveld en krijg een overzicht per archief. Het Tijdschriften archief is voor mij welhaast onontgonnen gebied dus klik ik daar op door. Vervolgens kies ik voor de negentiende eeuw, het tijdvak 1800-1809 en het jaar 1805. Hoe ouder, hoe interessanter! Ik heb nu nog één zoekresultaat over: een pagina uit het tijdschrift "Hedendaagsche vaderlandsche bibliotheek van wetenschap, kunst en smaak" (nr. 14) uit 1805 met bovenaan pontificaal de retorische vraag: "Welke is alleen de ware godsdienst?" Drie maal raden wat het antwoord is. Lees je mee?

klik hier voor de afbeelding in een groter formaat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.