maandag 2 december 2013

DECEMBERMAAND: 'kerstverhaal' (koran) gereciteerd door Abdulbaset Abdessamad op volle 78 toeren

Abdessamad
Als het gaat om wereldberoemde qaari's (koranrecitanten) dan is Abdulbaset Abdessamad er zeker één van. Hij is de lievelingsqaari van velen en één van de eersten van wie opnames van koranrecitatie commercieel zijn verspreid.

Vandaag is het tien jaar geleden dat mijn weblog "Islam in mijn dagelijks leven" het licht zag. Mijn allereerste bijdrage ever  is de tekst van het openingshoofdstuk van de koran, soera Al-Fatiha (de Opening).

Om het tienjarig bestaan van mijn weblog te vieren heb ik nu voor jou een bijzondere opname van een soera die heel toepasselijk is voor deze decembermaand, het gaat om het verhaal over de geboorte van Jezus, zoon van Maria (vrede zij met hem):

Soera Maryam (Maria) 19:1-36

gereciteerd in een mujawwad  stijl door een nog jonge Abdulbaset Abdessamad, zoals verschenen op twee 78-toerenplaten van het Sawt al-Islam label (begin jaren vijftig?). Mash'Allah, het zijn audio rips  gemaakt op mijn verzoek door niemand minder dan Jonathan Ward van Excavated Shellac, speciaal ten bate van de verjaardag van mijn weblog! Het is de stijl die ik gewend ben van Abdessamad: langzaam, gedragen en met alle tijd voor herhalingen èn pauzes. Zeer meditatief!

De twee bovengenoemde platen van Sawt al-Islam zijn vermoedelijk delen van een grotere uitgave met meer koranrecitatie. Voor wat betreft het fragment van soera Maryam (19:1-36) is de opname compleet, want kant A van de eerste plaat begint met een aankondiging, kant B van de tweede plaat eindigt met de formule "Sadaqallahoelaziem" Allah's Woord is Waarheid, de formule waarmee koranrecitatie altijd besloten wordt. Bismillah:

Playlist:
Sawt al-Islam V.I.X. 15-1 'Part X 29-937' Soera Maryam 19:1-9 [mp3]
Sawt al-Islam V.I.X. 15-2 'Part X 29-938' Soera Maryam 19:10-19 [mp3]
Sawt al-Islam V.I.X. 15-3 'Part X 29-939' Soera Maryam 19:20-26 [mp3]
Sawt al-Islam V.I.X. 15-4 'Part X 29-940' Soera Maryam 19:26-36 [mp3]

beluister deze playlist via onderstaande Archive.org player

archive.org/details/Abdessamad_Soura_Maryam_19_1-36_78rpm

lees een Nederlandstalige uitleg van soera Maryam in mijn weblogbijdrage Wat doen jullie moslims met de kerst? van 17 december 2008, inclusief een YouTube video met de audio van soera Maryam (19:16-40), gereciteerd door een al wat oudere Abdessamad

lees ook mijn weblogbijdrage
DECEMBERMAAND: Mijn kerstverhaal
van gisteren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.