maandag 30 juni 2014

In alle staten

‘ISIS roept kalifaat uit en herdoopt zichzelf’ NRC.nl, 29 juni 2014
The Islamic State Restores the Caliphate Pieter van Ostaeyen, 29 juni 2014
A few Thoughts on the ISIS-"Caliphate" Abu Susu's Blog, 30 juni 2014

Het is ramadan. Een maand van bezinning. Geen gescheld en dat soort ongein. Nu terroristenclub IS (v/h ISIS) het kalifaat heeft uitgeroepen en zijn leider Abu Bakr al-Baghdadi naar voren heeft geschoven als paus van alle moslims wordt het me zwaar te moede en kost het me moeite géén scheldwoorden te bezigen. Ik ben in alle staten! Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt? Het ergste is nog dat er landgenoten zijn die IS een warm hart toedragen. Soms voegen deze types de daad bij het woord en vertrekken ze als kalifaatstrijder of troostmeisje naar het Midden-Oosten. Een product van onze polderislam? Sta mij toe te citeren uit mijn column "Zeg, ken jij de mosselman?" van 22 april 2008 (NIO, Radio 5).

'Polderislam' is een leuke term maar ook een hòlle term. 'Polderislam' is een leeg vat dat gevuld kan worden met kennis van extremisten die er gebruik van weten te maken. Voor je het weet kapen zij in naam van islam de polder en zitten we met de gebakken bananen.[...]
De vrijdagmiddagpreek in het Nederlands? Graag. Koranonderwijs in het Nederlands? Doet u maar. Of de broodnodige veranderingen nu van buiten of van binnen of van boven komen, dat is mij om het even. Maar een uitverkoren plek als het mekka van de polder? [Daarmee wijs ik op Mohammed Cheppih's jongerenmoskee of 'Poldermoskee', deze is inmiddels failliet] No freaking way! Straks zitten we met een heuse quran belt met onder elke palmboom een strijder van de vijfde colonne.[...]
Hoho, is dat niet wat kort door de bocht, Abdulwadûd? Inderdaad, héél kort zelfs. Met nuances schud je namelijk níemand wakker! Nu we toch met taal bezig zijn: hussel de letters van het woord p-o-l-d-e-r-i-s-l-a-m eens door elkaar en je krijgt p-a-l-m-s-o-l-d-i-e-r. Die strijder is er dus gewoon bij inbegrepen!

voor de complete tekst van de column, klik hier
of beluister de column via onderstaande YouTube player

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.