dinsdag 14 februari 2017

Wat een openbaring: Radio.Garden!



In het najaar van 2006 ontdekte ik een archief met opnames (44 mp3s) van serigne Abdoul Aziz Sy "Dabakh" (ook gespeld als "Dabaakh"), van 1957 tot 1997 was hij geestelijk leider van de grootste tijani broederschap van Senegal, met als 'hoofdstad' Tivaouane. Ik was helemaal weg van de manier waarop Dabakh uit de koran reciteerde, met name aan het begin van mp3 no. 27 (zie YouTube player bovenaan deze bijdrage).

Sindsdien heb ik deze manier van reciteren (met een heel bijzondere intonatie, luister maar) altijd aan de persoon van Dabakh verbonden. Het wijkt zó af van de manier waarop ik koranrecitatie gewend ben. Vaak genoeg heb ik mij afgevraagd: "Zijn er nog meer die zo het Woord van Allah voordragen?"

In januari 2017 ontdek ik radio.garden. Dat is een bijzondere manier van radio luisteren, door het draaien aan de wereldbol ontdek je dúizenden radiostations van over de hele wereld. Zo ontdek ik drie streams van een tijani website uit Soedan. De koran stream van deze website laat 24 uur per dag koranrecitatie horen (zie player onder deze alinea) dat wel heel erg overkomt met de manier waarop Dabakh aan het begin van mp3 no. 27 reciteert. Mash'Allah! Ik heb dit station direct bij mijn favorieten opgeslagen.

UPDATE D.D. 28-03-2017: Ten opzicht van onderstaande video is de URL van dit station inmiddels aangepast. De nieuwe URL is: radio.garden/live/omdurman/zawiyah-tijaniyyah-quran



Check Tivaouane ook op Radio Garden
(streams met koran, religieuze gezangen en exegese):
radio.garden/live/tivaouane/asfiyahi-fm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.